Translate

dijous, 22 de desembre de 2016

D'on es treu el temps per cuinar?

La falta de temps per cuinar, és un dels obstacles habituals per menjar de forma saludable i variada.

Si volem menjar millor, cal prioritzar una part del nostre temps diari o setmanal per passar-lo a la cuina.

Les receptes de cuina que encara no les tenim per la mà, cal provar-les de fer en dies que disponem de més temps.

Es por tenir bases de receptes a la nevera i enllestir el plat al moment de consum. Us enumero alguns exemples:

Cas 1) Vols fer una truita de patates amb ceba per sopar i saps que arribaràs tard a casa.  Deixa a punt a la nevera, en una carmanyola de vidre, la base de patata i ceba cuita. Quan arribis, només et caldrà batre els ous i posar la paella al foc amb un rajolí d'oli i afegir la barreja d'ou i patata i ceba.

Cas 2) Vols que la teva família no acompanyi amb salses industrials plats de carn, peix, pasta o arròs. Doncs, cuina salsa de tomàquet ( ceba, all, tomàquet natural triturat en conserva o natural )amb més quantitat i la guardes en pots de vidre a la nevera. D'aquesta manera pots utilizar-la per acompanyar espaguetis, cigrons, arròs, hamburgueses...
Pots repetir el procediment amb altres salses a base de verdures, que enriqueixen els teus plats de nutrients i evites components presents a salses industrials com sucre, greixos no saludables i additius. Per substituir maionesa, ketchup i salses de tomàquet industrials, millor preparar-les a casa i tamizades a la batedora o similar.

Cas 3) Vols fer paella el diumenge però durant el matí del diumenge tens un compromís social, doncs pots deixar fet el sofregit, el marisc cuinat i quan arribis a casa només caldrà posar a bullir el fumet o caldo de peix i afegir-lo.  En 20 minuts ja podeu dinar.

Cas 4) Vols tenir acompanyaments de verdura a punt a la nevera. Doncs, pots tenir escalivada congelada a porcions de la collita de l'estiu i la treus segons els que n'heu de menjar, o uns espàrrecs de marge saltejats que només caldrà escalfar o una samfaina ja preparada o bé uns xampinyons laminats i cuinats o bé una barreja de pastanaga, ceba i carbassó trossejats i saltejats o bé uns calçots nets, llestos per poder arrebossar amb tempura. Totes aquestes verdures poden afegir-se a un plat de pasta o arròs o llegums o bé per elaborar una truita o remenat o com a guarnició d'un segon plat.




Cas 5) Tens molta part de família esportista o en època de creixement i necessites molts recursos del grup dels farinacis apunt per menjar. Doncs, tingues patates bullides amb pell a la nevera, perquè es conserven millor i només cal pelar-les o xafar-les. Tingues cereals cuits en carmanyola de vidre a la nevera (arròs, quinoa, pasta, cuscús, etc) i només caldrà barrejar-ho amb verdures i/o aliments proteics (carn, peix, ous, llegums i fruits secs).

A mesura que un vol o té la necessitat de cuinar, s'esgarrapen 10 o 20 minuts per fer una petita part d'aquestes preparacions. Per tal del moment del dinar o sopar en 5 o 10 minuts més, ja es tingui el plat a taula.

En cas que arribem a casa i calguin fer varies coses abans de dinar o sopar (dutxa, deures, plegar roba, etc), abans que res, poseu l'olla al foc i així mentre aneu fent les altres tasques, ja tindreu l,aigua bullint per si heu de cuinar algun cereal o patata amb verdures.

Espero que pugueu treure alguna idea d'aquesta entrada al blog i prioritzeu la cuina per tal de menjar millor. Ni que sigui unes hores del cap de setmana.

Si necessiteu ajuda, per planificar els vostres àpats segons els vostres horaris o ritme de vida, podeu demanar cita via E-mail o telèfon.

versiosana@gmail.com
Tel. 610455958

Mercè Carbonell Badia
Dietista Nutricionista CAT0371
www.mercecarbonell.cat