Translate

divendres, 30 de maig de 2014

Tensió arterial alta? Trucs culinaris

Si tens la tensió arterial alta (valors superiors a 120/80), junt amb els antihipertensius que t'hagi receptat o no el metge, també cal parar atenció amb el contingut de sal de la dieta, augmentar l'activitat física, alleujar l'estrès, deixar de fumar si es té aquest hàbit i reduir el pes corporal.
Si estàs acostumat a tenir el saler a taula, vol dir que t'agrada el gust salat, per evitar-ho només cal reeducar el gust.  Un cop t'acostumes a un llindar de sabor salat adequat, quan un plat el sobrepassa, el trobes excessivament fort. Però a part de reduir l'addició de sal, també cal limitar el consum de conserves, aliments curats i optar pel pa sense sal. La recomanació de sal en una persona hipertensa, és que sigui inferior a 4 grams de sal al dia ( comptant que molts aliments ja en porten per naturalesa). La població general inferior a 6 grams de sal al dia.


Què podem fer per per trobar gustosos els plats? 
1) Utilitzar herbes aromàtiques, espècies, llimona, vinagre, ceba, all...
2) Utilitzar oli d'oliva de sabor intens
3) Cuinar de manera que es conservi el sabor propi dels aliments: al vapor, al forn, a la papillote, saltejat...

Quins altres consells poden millorar les xifres de pressió arterial?
1) Reduir el consum de cafè, te o begudes de cola
2) Evitar aliments preparats industrialment, les pastilles de concentrats pel caldo, salsa de soja i snacks salats, olives en salmorra.
3) Reduir el consum d'alcohol
4) Augmentar el consum de verdures i cereals complerts ( arròs i pasta integral, flocs de civada, pa integral...)
5) Reduir el consum de greixos saturats, optant per làctics desnatats, evitar la crema de llet, nata, formatges curats, mantega, embotits, brioxeria i gelats.
6) Evita aliments que t'aportin calories i poc nutritius ( sucre, llaminadures, begudes ensucrades). No faciliten la reducció de pes necessària per millorar la tensió arterial.

Tenir la tensió arterial elevada no dóna malestar a qui la pateix, però de forma silent, va afectant la salut d'artèries i cor. Es per això que es considera un factor de risc cardiovascular junt a la diabetis, colesterol elevat i sobrepès o obesitat.

Val la pena preservar la nostra salut fent petits canvis que acabin formant part del nostre estil de vida. 

PREGUNTA'T:
Què pots fer avui per cuidar-te?
Què hi haurà al teu pròxim cistell de la compra?
Tens al teu rebost julivert, alfàbrega, orenga, timó, llorer, romaní, estragó, canyella, pebre, cebollí, alls, ceba, llimona, vinagre...?
Quin aperitiu alternatiu pots fer aquest cap de setmana?

Recorda que una dieta és saludable o perjudicial en funció de la proporció i freqüència de diferents aliments. Tu decideixes què menjaràs ocasionalment i què menjaràs habitualment.