Translate

dilluns, 24 de juny de 2013

Tomàquets

Tomàquets: varietats, propietats nutritives i maneres de menjar-los.
El tomàquet és una hortalissa rica en aigua, vitamina C i licopè, un antioxidant que a nivell arterial, evita que el colesterol s'oxidi i lesioni la paret de les artèries i per tant ajuda a reduir el risc de malaltia cardiovascular. A més a més conté vitamina K, B1,B2 i minerales com el fósfor, calci, sodi, Ferro, zinc i potassi.

Cal destacar que el tomàquet cru és més ric en vitamina C i amb una peça de tomàquet es pot cobrir un 40% de les necessitats diàries, sobretot ara a l'estiu que no es consumeix tantes fruites cítriques com la taronja i mandarina. Consumir-lo cuit, en salsa de tomàquet o sofregit, també és interessant a nivell nutritiu perquè el licopè s'aprofita millor. 

En conclusió, podeu menjar-lo cru trossejat en amanides o triturat en gaspatxos o cuit en salses. 
Suggerències de Plats:
Gaspatxo
Salmorejo
Amanida de tomàquet i mozzarella fresca
Broquetes de tomàquet cirera i formatge fresc
Sofregit de ceba i tomàquet
Tomàquet i seitons en vinagre

Bon estiu i bon profit!

diumenge, 2 de juny de 2013

Temps d'espampar els ceps?

Espampar els ceps és la feina que es fa aquest dies a la vinya, es tracta de treure les pampes (fulles) que tapen el raïm per tal que li toqui el sol i vagi madurant durant l'estiu i estigui en el seu punt òptim a principis de setembre.

Fent un símil amb els humans i ara que sembla que ve el bon temps, es recomana prendre el sol 3 cops per setmana de 10 a 15 minuts per tal de no tenir dèficit de vitamina D. Necessària, junt amb el Calci, per tenir una bona massa òssea i reduir el risc de fractures. També és requereix ingerir aliments rics en Vitamina D ( peix) i en Calci (làctics).

Aprofitant la comparativa amb els ceps, cal aprofitar el canvi de roba habitual de l'armari, molt més lleugera que a l'hivern-primavera, per adonar-nos que l'abric de greix en excès cal "espampar-lo" una mica i així també passarem menys calor:
1) Aprofita el bon temps per fer alguna activitat física.
2) Menja a poc a poc per reduir el volum de ració del plat necessària per sentir-te saciat.
3) Evita aliments que et subministren energia però no t'aporten nutrients interessants (sucre, refrescos, alcohol, gelats, greix de la carn, brioxeria industrial...)
4) Dóna la màxima varietat a la teva dieta aprofitant verdures i fruites de temporada (escalivada, carabassó, mongeta tendra, cireres, albercocs, préssecs, meló, síndria...)i posant atenció a la presentació i originalitat dels plats per fer-la ben dinàmica i divertida.

Bona entrada a l'estiu 2013!